fredag 26 april 2013

Två dagar i KL

Efter en skummpig resa i minibuss anländer vi till flygplatsen i Bangkok. Vi sätter oss på Starbucks och tar en fika och läser en bok. På flygplatsen får vi vänta i två timmar innan flyget lyfter mot Kuala Lumpur. Efter ytterliga två timmar befinner vi oss i Malaysias huvudstad. Och med en taxi tar vi oss till vår vän Leeds lägenhet. Ett otroligt lägenhets komplex som får mig att tappa hakan gång på gång. Leeds och hennes kille tar med oss till en av våra favorit ställen för middag. En uteservering där vi fick grillad kyckling och naam bröd på indiskt vis med massor av vitlök och ost. Vi somnar gott med alarmet ställt på 07.00 dagen därpå.

Vi har klivit av flyget i KL

Min syster Daniela behövde söka visum på den Kinesiska ambassaden. Gick snabbt och smidigt, mycket bättre än vi hade väntat oss. Dock blev hon kallade tillbaka på intervju dagen därpå kl 10.00. Ja ja, blir nog bra.

Vi köper en macka och lite dricka och sätter oss i en park. Klockan är ännu inte tio på morgonen men hettan tar hårt på oss. Så när den slår tio och köpcentrumen öppnar gick vi till KLCC, ett super modernt centrum som ligger under de två tornen som kännetecknar KL. Ett köpcentrum med klädaffärer som Gucci och Armani men också en otrolig bok affär som är ett av mina favoritställen i det centrala KL. Affären är så stor att det känns som man kan hitta vilken bok man än letar efter där inne. Lukten av nya böcker ligger i luften och känslan vi alla får är nästan salig. Vi rör oss fascinerat genom gångarna med tydligt organiserade böcker och försöker att hinna med att titta på varje titel vi går förbi. När jag landar i atmosfären börjar jag även se människorna som precis som mig rör sig med respekt och fascination genom gångarna. Vi lämnar butiken med varsin stor pappers påse i handen, och då har vi redan fått rensa så vi bara fick de viktigaste böckerna.

Vi tog en taxi som förde oss till de köpcentrums område som ligger alldeles intill Leeds lägenhet. Där gick vi på bio och såg Trollkaren från Oz, betalade ca 80 kr för tre personer. Vi satt där och kände lyxen av våra billiga biobiljetter i våra fotöljeliknande stolar med glass och popcorn.

Det var verkligen lyxigt i KL. Vi bodde en överklass lägenhet på 17de våningen, åkte taxi för nästan ingenting, god mat och billig dricka, med vänner som tog hand om oss och gjorde allt för att vi skulle trivas in i det yttersta.

Nästa dag åkte vi åter in till KL med Daniel, hon löste sin intervju lätt genom att endast besvarade tre frågor (frågor söm var bevarade i hennes ansökan redan, men men). Efter det hade vi en mysig förmiddag på ett litet lyxigt café/restaurang. Spelade yatzy och läste böcker. Tog tåget till China town, gick lite på marknad. Vidare mot det enda Ikea som finns i Malaysia där vi åt lunch, kompakta köttbullar med en svensk flagga på toppen och pommes frites till.

Vidare för att träffa Sha och Wish, ett underbar malaysiskt par som är intresserade av att bli en av de första att få ta en plats i vårt team i Malaysia. Vi hade en otroligt givande och intressant presentation för dom och deras vänner. Vi förstod snabbt att det var annorlunda här. Dom visste redan mycket om hur networkmarketing fungerar, de har arbetat med det förut och känner många som har skapat en bra, för att inte säga fenomenal inkomst på detta sätt. De såg snabbt möjligheten och hade relevanta och mycket bra frågor. Vi fick en mycket ta kontakt och jobbar nu för fullt för att sätta upp vårt team i KL.

Vi gick till och med upp en timme tidigare nästa dag för att kunna ta tid för att svara på ytterligare frågor och funderingar hemma hos Wish och Sha innan vi tog bussen mot flygplatsen som gick kl 09.30

Under resan hem till Lanta kom vi överens om att Kuala Lumpur är en stad vi absolut vill resa tillbaka till. Med sina skyskrapor, parker och människor med hjärtan av guld behöver vi komma tillbaka för att uppleva denna känslan igen.