onsdag 3 april 2013

Så för balans



Solen böjar titta fram, vinden ligger fortfarande på men man känner i luften att det är dags för en förändring. Våren brukar alltid vara min favorit tid på året. Det känns i alla fall så i början på varje år. Årets största högtid är över och vi längtar febrilt, genom hela Januari, Februari och Mars, efter tecken på vår och värme.

Påsken är en milstolpe på vägen till det gröna och varma tiden i vårt land och vid den tiden på året då påskharar och påskliljor sprider glädje för oss alla börjar det klia i mina fingrar. Jag känner ett behov att att hitta koncentration och balans i det gröna och det sköna. Jag börjar söka på fröer på nätet, köpa trädgårds tidningar och titta om mina favorit serier "Love your Garden" och "How to be a gardener" med Alan Titchmarsh". Om och om igen tittar, läser och njuter jag av spänningen av att jag snart kan få smutsa ner min händer i mörk fin jord. När jag väl sätter igång går det nästan för fort. Frön och jord får jag köp, men missar krukor... Vill inte vänta en dag till utan improviserar med vad jag kan hitta hemma.

Nu har jag inrett min fönster med burkar av jord som snart nog kommer bli gröna och göra min utsikt vid frukostbordet levande, spännande och rofylld. Att ha något så märkbart levande i ett rum gör en otrolig atmosfär.

Än så länge har jag i mitt fönster satt dill, tomat, pumpa, basilika och timjan. Snart kommer jag kunna inreda även min lilla trädgård med sprudlande gröna växter. Har nu påbörjat min egen balans.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar