torsdag 22 december 2011

Tåg mot norr, kyla och ett fantastiskt äkta Thailand


En otrolig resa genom Thailands fantastiska landskap. Tåget var en härlig upplevelse. Kändes som man satt i en äldre film medan man satt och lyssnade på det rofyllda ljudet av tågrälsen som man numera aldrig hör i Sverige. Hade kanske kunnat bli lite långtråkigt efter ett tag, speciellt eftersom jag hade så svårt att sova, men jag lyckades bli underhålla mig ändå. Hade träffat en kille från Australien, Mattew, och han berättade om sina senaste 8 månader för mig. Otroligt intressant kille, han hade inte varit utanför Australien innan han började på denna resa. Det var meningen att han bara skulle tillbringa två veckor av semester i Grekland, men det blev lite annorlunda än han tänkt sig. Som han sa själv så upptäckte han Easyjet och det blev början på en resa som inte har tagit slut än. De senaste månaderna hade han spenderat i minst 12 olika länder, bara i Europa men sen har han varit en del i Afrika och nu i Asien då. Han reser dit han känner för i just det ögonblicket. Vi satt till två på natten på det behagligt gungande tåget och pratade. 



Det som fascinerade och inspirerade mig mest var när han berättade om sina två månader i Nepal. Där han bodde uppe i bergen på ett buddistiskt nunnekloster där han lärde flickorna och kvinnorna både engelska och matte. Jag blev så otroligt sugen. Det hade ju varit den häftigaste och mest härliga upplevelsen. När han pratade om de människor han hade fått lära känna och de olika situationer han fick uppleva lösa hans ansikte och han såg riktigt salig ut. Men så fort vi prata om nått annat gick han tillbaka till att se ut som den rufsiga och lite småvilda typiska australiensare igen.  


"Pula-mai raumpan" - mixed fruit shake


Vi skildes åt Bangkok, vi tog nästa tåg som skulle visa oss vägen till Chiang Mai. Detta tåg hade ingen aricon utan vi fick nöja oss med en surrande fläkt. Vi var ganska nöjda med det ändå för vi hade frusit otroligt mycket på förra tåget just på grund av airconen. Till en början var det alldeles lagom varmt, vi satt med öppna fönster och bara njöt av landskapet som flöt förbi, till vi tröttna på de då och tog upp boken istället. På natten blev det dock lika kallt om inte kallare. Det tidigare så behagliga öppna fönstret gick inte att stänga och när solen gick ned det blev allt annat än behagligt. Jag frös nästan mer än natten innan men vi tog oss igenom den också. 









I Chiang Mai fick vi uppleva en härlig solig dag som jag skulle kunna jämföra med en riktigt härlig varm vårdag, och som alla härliga vårdagar hemma i Sverige börjar och slutar också de här med bitande frisk kyla. Gud vad jag uppskattar denna friskhet. På Koh Lanta kan de också bli lite kallare men det finns ändå alltid en fukthet som förstör kylan. Den blir aldrig så härligt uppfriskande som den kan bli hemma i Sverige, eller här i norra Thailand.






Efter en natt i Chiang Mai tog vi en minibuss upp bland bergen. Resan tog ungefär 4 timmar och 762 kurvor, det var en resa jag inte glömmer i första taget. Pai är en liten pittoresk stad med mycket influens från väst. Det skulle lika väl kunnat vara en lite bergsby i Europa om det inte var för att folket var thai. Men alla restauranger, affärer och hostels var oerhört västerländsk utsmyckade, smakfullt men västerländskt.  Ändå älskade jag staden. Eller så var det tackvare det som jag älskade den så. Den var liten, full av liv och rörelse, mycket folk från alla delar av världen och allt kändes så rogivande men livfullt. De flesta hus var i utsmyckade i vackert snidat trä med blommor och söta små prydnader. Jag hyrde en cykel och körde sakta runt staden på en timme eller så. Stannade vid olika så stånd och köpte jordgubbar och vofflor med chokladsås. Tittade in i några vackra tempel och stannade flera gånger för att bara beundra bergens stolthet och lugn. 
















Nu är vi i Mae Hong Son, den största staden i denna provins. Även den ligger mitt bland bergstopparna och under vår skumpiga resa hit fick vi uppleva 1864 kurvor på 3 timmar. Nu har vi precis hittat till en oerhört vacker trädgård, gömd bakom en länga av vanliga thaihus. Här vi har hyrt oss två bungalows omgivna av bambu och buskar. Livet leker och luften är frisk som aldrig förr. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar