lördag 4 maj 2013

Tåg till Bangkok

Du dunk, du dunk. Det var ljudet blandat med sålande thai, doften av curry och grillad kyckling i ljuset av den dalande solen som skapade den film lika känslan. Vi satt i nästan två timmar utan att säga mycket. Bara lyssnade, tittade och insöp atmosfären.

I Thung Song fick vi vänta i tre timmar. Där åt vi nudlar och träffade en trevlig vakt som ganska snart började ge hintar om att han ville gifta sig med Daniela. Väldigt trevlig men Ela kanske tyckte vi kunde sagt från början att hon hade en pojkvän i Sverige nästa gång.

Från Thung Song gick tåget 22.30 och vi somnade så fort vi kommit i ordning ombord. Sov ändå till åtta dagen därpå, vaknade några gånger och tittade till väskorna men annars såg jag gott. Ljudet av det långsamma tåget kändes otroligt lugnande. Jag vakande först i sällskapet så jag tog en liten promenad längst tåget innan jag kändes att det var dags att väcka Oscar. Man kan ju inte sova hur länge som helst. Vi satt hopkrupna i hans säng och tittade på landskapen som svischade förbi. Syster min vaknade någon timme senare och satte sig också med oss.

Klockan 12.15 var vi framme i Bangkok. Två timmar försenat hade de blivit. Vi alla tre var ganska hungriga vid de här laget. Vi tog tunnelbanan och stannade vid en station som låg ca 200 meter från vårt hotell. Gick dock lite fel vid första försöket men då hittade vi en liten fransk restaurang i stället så vi tog frukost/lunch där. 14.00 är vi äntligen på hotellet.

Planen var att vi skulle varit i Bangkok runt nio. Checkat in och varit på väg till den gamla delen av Bangkok för att titta på tempel. Vi fick nu tänka om lite. Tog istället och tittade runt på lite köpcentrum, Emporium (högklassig dyrt men fint centrum), MBK (sju våningar av marknader) och Terminal 21 (nybyggt design centrum, min favorit).

Senare på kvällen gick vi tillbaka till Emporium för att titta på Iron Man i 3D VIP plats, otroligt underhållande film.

Hemma på hotellet igen är vi helt slut. Klockan är nu lite över midnatt. Jag ska bara ta en snabb dusch och sen blir det sängen för oss. Upp tidigt i morgon, ska upptäcka Bangkok blomma i sin vackraste form.

























































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar