söndag 30 september 2012

En underbar höst dag


Idag har vi varit ute och utforskat skogen. Min älskade har fått en uppgift i biologin att gå ut och göra en studie av ett ekosystem. Vi har lyft på stenar och grenar. Kikat in mellan buskar och snår. Zoomat in på grodor och svampar. Dokumenterat det vi såg i naturen , funderat och resonerat kring hur allt hänger ihop. Jag inser hur mycket jag saknar att plugga, studera, utforska och framför allt skriva. Det var meningen att jag endast skulle skriva ner vilka arter vi såg men jag drogs genast med och skrev och skrev. Letade fakta om olika mossor och fåglar. Jämförde bilder vi tagit med bilder och beskrivningar på nätet för att hitta den rätta svamp- eller mossarten. Så otroligt roligt!


Att studera, det är det jag vill göra.

Nu kan jag kanske få lite utlopp av det under tiden som Oscar kommer studera men det är inte samma sak.

Hur som helst var det så underbart att få uppleva höstens förändringar, ljus, lukter och färger. Att de krävs att man har fått en uppgift i skolan för att man ska ta sig tid till att njuta av skogens och naturens skönhet, lugn känns konstigt. Men i dagens värld har vi för mycket att göra. För mycket att tänka på för att kunna njuta av de tysta och stillsamma.



Jag vill vara en människa i balans. Jag vill ha tålamod, tid, hälsa, kärlek och framför allt kunskap om mig själv. Jag vill vara en person som kan dela med sig av dessa saker, vara en förebild. Jag själv beundrar människor som hittar tid i denna stressade vardag. Som tar sig tid att gå ut i naturen. Utforska kulturer och människor. Som tar sig tid att studera omvärlden men också sig själv och dess relation till världen.



Jag vill förändra, och jag vill börja med mig själv. Jag vill bara göra saker som jag tycker är roligt eller givande. Om jag inte ser en mening med det jag gör så måste jag finna den eller göra något annat. Jag skulle också vilja sluta använda ordet måste. Jag använder det allt för ofta.




Jag vill ta mer tid åt mig själv. Göra saker hellre med hela min koncentration på en sak istället för flera samtidigt. Jag vill ha naturen som en viktigare del av mitt liv. Det är ett underbart sätt att riktigt känna efter.

Som Jim Rohn säger "For things to change, you have to change"

En dag med otrolig energi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar