lördag 21 januari 2012

En typiskt Fredag med tomatsallad

Ute och åt middag med vännerna. En av vännerna lämnar oss nu så vi hade en liten avskedskväll för henne. Hon kommer vara saknad här av mer än en. Vi gick till en "Svensk pub och restaurang" som det stod på en stor härligt skylt. Otroligt mysigt ställe men jag hade nog för höga förhoppningar på den "svenska maten". jag kände så fruktansvärt mycket efter att få äta en riktigt tomatsallad; röd och vitlök, salt, peppar, olivolja och kanske lite fetaost. Det blev dock inte direkt vad jag hade förväntat mig. När min talrik ställs framför mig på bordet tittar jag ner och finner mig stirra på tre tomater, skivade och lagda i fina rader med lite dressing bredvid. Inte riktigt vad jag hade väntat mig men hela bordet fick sig i alla fall ett gott skratt. 


Vi skrattade nästan mer när min vän Veronika som här halv thai och pratat thai sedan barnsben fick en föreläsning av det mest basic reglerna i thaispråket av servistösen. Kvinnorna ska alltid avsluta en mening med "kaa" och männen ska avsluta med "krap". Tydligen hade servistösen fått för sig att Veronika hade sagt "karp" vilket i så fall skulle vara alldeles fel och under resten av kvällen kom hon fram för att försäkra sig om att Veronika hade förstått när man skulle använda vad. Vi har haft otroligt roligt åt Veronikas "okunnighet" sen dess.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar